Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 47379
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1392 22:45
تعداد مشاهدات : 2351

نظریه اصالت وجود و نوآوریھای فلسفی حاصل از آن نظریه در حکمت متعالیه



مسئلۀ اصالت وجود که از اساسیترین مسائل فلسفۀ اولی میباشد، یکی از شاخصهھای اصلی فلسفۀ صدرالمتألھین است و اکثریت قریب به اتّفاق مباحث حکمت متعالیه، مبتنی بر آن قلمداد شده است. تا را اولین و آخرین حرف او در « وجود » آنجا که متعالیه بودن حکمت ملاصدرا را به دلیل تعالی وجود و این نظام فلسفی دانسته اند.....

چکیده

 

مسئلۀ اصالت وجود که از اساسیترین مسائل فلسفۀ اولی میباشد، یکی از شاخصهھای اصلی فلسفۀ صدرالمتألھین است و اکثریت قریب به اتّفاق مباحث حکمت متعالیه، مبتنی بر آن قلمداد شده است. تا را اولین و آخرین حرف او در « وجود » آنجا که متعالیه بودن حکمت ملاصدرا را به دلیل تعالی وجود و این نظام فلسفی دانستهاند. ملاصدرا در کشف و یا برھانی کردن بسیاری از مسائل فلسفی از قبیل تشکیک وجود، امکان فقری، حرکت جوھری، سریان علم و قدرت در موجودات و بسیاری از مسائل مربوط به قوّه و فعل، و صنع و ابداع، مدّعی ابتکار و نوآوری است. نوشتار حاضر، ضمن بررسی جایگاه اصالت وجود در حکمت متعالیه، به بیان نتایج و برکاتی که از قول به اصالت وجود، عاید این مکتب شده و موجب نوآوریھایی در آن گردیده است، میپردازد.

 

کلید واژهھا:

اصالت وجود، حکمت متعالیه، نوآوری فلسفی، وحدت در عین کثرت، امکان،فقری، حرکت جوھری.

دانلود متن کامل مقاله

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
 
 

حدیث

 

    اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه‏ُ بَيْنَهُما؛

    بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين‏كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.

    كافى، ج 5، ص 331؛ ميزان الحكمة، ج 5، ص 87.