Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 47377
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1392 22:34
تعداد مشاهدات : 3037

حدوث نفس انسانى از ديدگاه فلاسفه اسلامى و سازگاری آن با آموزۀ عالم ذرّ

در اين مقاله ابتدا مه مترين ادله فلاسفه اسلامى برای اثبات حدوث نفس انسانى نقد و بررسى شده است. اين ادله با دقت در مقدمات و لوازم، به وسيله اشكا لهايى جديد و ابتكاری مورد خدشه قرار گرفته و اين نتيجه به دست آمده است كه هيچ يك از پنج دليل مذكور قابل اعتماد و استوار نيست.

چكيده

در اين مقاله ابتدا مه مترين ادله فلاسفه اسلامى برای اثبات حدوث نفس انسانى نقد و بررسى شده است. اين ادله با دقت در مقدمات و لوازم، به وسيله اشكا لهايى جديد و ابتكاری مورد خدشه قرار گرفته و اين نتيجه به دست آمده است كه هيچ يك از پنج دليل مذكور قابل اعتماد و استوار نيست. سپس مهم ترين آراء مفسران درباره چگونگى و نحوه عالم ذر با تحليل نقادانه بررسى شده است. به دو نظريه، علاوه بر اشكال های محمدحسين طباطبايى، اشكال های جديدی وارد شده است و هر يك از دو نظريه ديگر (كه يكى از آنها نظريه مختار محمدحسين طباطبايى است) با اشكال هايى ابتكاری ابطال شده است. پس از ابطال هر چهار نظريه، نظريه ای ابداعى توسط نگارنده طرح شده است. از آنجاكه اين نظريه (همانند بسياری از آراء ديگر) مستلزم حدوث نفس انسانى نيست، اين نتيجه به دست آمده است كه هرچند به دليل بطلان مه مترين ادله اثبات نظريه حدوث نفس انسانى نمى توان به آن نظريه قائل شد، اما اعتقاد به عالم ذر نيز با آن نظريه منافاتى ندارد.

كليدواژه ها:

نفس و بدن، حدوث و قدم، مجرد و مادی، حقيقه و رقيقه، علم حضوری،علم حصولى.

 

 

دانلود متن کامل مقاله

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
 
 

حدیث

 

    اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه‏ُ بَيْنَهُما؛

    بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين‏كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.

    كافى، ج 5، ص 331؛ ميزان الحكمة، ج 5، ص 87.