Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 47134
تاریخ انتشار : 9 اسفند 1392 17:3
تعداد مشاهدات : 2534

ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراك از نظر ملاصدرا

در اين مقاله تاثير آرا فلسفي صدرا در مورد «وجود» بر فهم او از آيات قرآن مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. به اين منظور كليه كتب تفسيري و فلسفي صدرا مطالعه و مواردي كه او تحت تاثير آرا مذكور از آيات قرآن معانيي غير از معاني ظاهري برداشت كرده، جمع آوري شده است...

چکیده:

به اعتقاد ملاصدرا، سه عالم کلی وجود تحقق دارد: 1) عالم محسوسات که همان عالم دنیاست. 2) عالم مثال، یعنی عالم صور مقداری که عینا نظیر عالم محسوسات است، با این تفاوت که عاری از ماده میباشد. 3) عالم معقولات که مجرد از ماده و خواص مادی است. از طرف دیگر انسان دارای سه نوع ادراک است: 1) ادراک حسی 2) ادراک خیالی 3) ادراک عقلی. انسان حقیقتی است که وجود به اعتبار هر قوه ای از قوای ادراکی خود، در یکی از عوالم وجود واقع می شود، بدین گونه که با درک محسوسات، در عالم حس؛ در حال ادراک خیالی، در عالم مثال و در حال ادراک کلیات و معقولات، در عالم عقول قرار می گیرد.
در این مقاله، هر یک از مراتب ادراک با مراتب وجود مقایسه و این نتیجه حاصل شده است که از نظر ملاصدرا مراتب ادراک که در درون خود آدمی است، با مراتب وجود بیرونی تطابق دارد.

کلمه های کلیدی:

ادراك، تخيل، تعقل، عالم مثال، عالم عقول.

دانلود متن کامل مقاله


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
 
 

حدیث

 

    اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه‏ُ بَيْنَهُما؛

    بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين‏كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.

    كافى، ج 5، ص 331؛ ميزان الحكمة، ج 5، ص 87.